نکته1:
طرح، پیرنگ، سوژه، ایده، موضوع، مضمون همهشان تقریبا یکی هستند، با تفاوتهای اندکی!
نکته2:
ایده همان جرقه اولیه است که به ذهن می رسد.جرقهای که چندان کامل و هدفمند نیست. نیاز به پرداخت دارد. باید پرداخته شود تا شکل پیدا کند.
ایده وقتی بسط داده میشود و جزئیات به آن اضافه میشود تبدیل به طرح میشود.
ایده ممکن است یک مفهوم و مضمون انتزاعی و ذهنی باشد که با تغییراتی تبدیل به موضوع میشود.
مثل: ترس، تنهایی، عشق، مرگ، بخشندگی و …
اینها موضوع و مضمون کلی برنامه رادیویی میتوانند باشند. اما طراحی مشخص ندارند و نیاز به جزئیات دارند.
ایده اولیه شامل چند جمله است که ماجرای اصلی را بدون رعایت خط سیر و رابطه علت و معلولی منظم، بیان میکند و تابع هیچ فرمول و قانونمندی نیست.ایدهها ی اولیه عینیت و جسمیت ندارند.
موضوع هسته مرکزی طرح برنامه هستند با پوستههایی از ملزومات برنامه مثل مقدمه، پلاتو، راوی، موسیقی ، گزارش،مصاحبه ، نمایش و …
نکته مهم :
موضوع یک کلمه یا چند کلمه است به جمله نمیرسد، ولی ایده نه!
تکنیک نقشه ذهنی
نقشه ذهنی، نموداری درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایدهها، فعالیتها یا موارد دیگر مربوط به یک کلید واژه یا ایده یا موضوع مورد استفاده قرار میگیرد.
چرا باید از نقشه ذهنی استفاده کنیم؟
- نقشه ذهن دسترسی گسترده و شفاف ایجاد میکند
- نقشه ذهنی خلاقیت شما را پرورش میدهد.
- نقشه ذهنی باعث میشود بتوانید اطلاعات را براساس اولویتی که دارند طبقهبندی کنید
مراحل ترسیم نقشه ذهنی
1. در مرکز صفحه و محیط نقشه تیتر یا موضوع اصلی قرار میگیرد.
2. برای هر زیرموضوع اصلی یا جنبههای گوناگون آن، یک شاخه جدید باز کنید و روی آن نام زیرموضوع را بنویسید.
3. همین عمل را برای زیرشاخهها نیز تکرار کنید تا این که به آیتم (اطلاعات، ایده، واقعیت، …) های نهایی برسید که مانند برگهای یک نمودار درختی هستند که بالای همین پست میتونید ببینید.
در قسمتهای بعدی شما رو با نکات مهم و جذاب دیگه ای برای تولید محتوا آشنا میکنم.
موفق باشید
دیدگاه خود را بنویسید